Velkommen gæst Bliv medlem Glemt password?

Vis alle artikler

4 hæsblæsende London dage !

London er et rigtig godt bud på en storbyferie med familiens halvstore børn. Her er fantastiske museer, eksotiske mennesker, anderledes mad, en spændende historie og muligheden for at praktisere lidt engelsk.

Big BenFornemmelsen af at vi ville få en ekstraordinært god tur startede allerede i flyveren. I strålende solskin praktisk taget fløj vi lige ind over London og kunne se det hele fra luften. Dér var Big Ben, dér London Eye, Themsen, Tower Bridge og Buckingham Palace.

Også optakten til turen var spektakulær. Indtil 4 timer før afgang vidste vi ikke om askeskyen fra den islandske vulkan ville flytte sig og vi ville komme af sted, men vi var heldige og var med det andet fly ud af København mod London.

Turen var en julegave til min 11-årige søn. Det er længe siden bare han og jeg har været alene sammen og lillesøster på 4 fylder stadig meget. Drengen er nysgerrig og vi havde inden turen brugt lang tid på at læse bøger, finde seværdigheder og nogenlunde planlægge, hvad vi ville bruge vores dage til.

På hans liste stod bl.a. Naturhistorisk Museum og det verdensberømte legetøjsmagasin Hamley´s. Men også mumierne på British Museum og musicalen Thriller ville vi prioritere.

Godt trætte og udmattede nåede vi sent onsdag aften frem til vores lille hyggelige hotel. En slags bed/breakfast, der lå på en lille fin gade i Camden. Et engelsk rækkehus med sorte jernaltaner lige over for en lille park med tennisbaner. Idyl. Vi fandt den nærmeste restaurant – en italiener, fik mad og så hjem på hovedet i seng.

Tidligt op og sent i seng

Der kan være rigtig mange mennesker ved turiststederne i London, så vi var blevet anbefalet at tage de mest populære på de hverdage, vi var i byen.

TDinosaur på Naturhistorisk museumorsdag morgen stod vi således klar i køen ved Natural History Museum kl. 10, da de åbnede. Vi ville se dinosaur-udstillingen og bl.a. det store blåhvaleskelet. Og vi blev ikke skuffede. De engelske museer er imponerende. Meget illustrative med masser af ting, man selv kan prøve, f.eks. at gå som en dinosaur og så er der masser af multimedieguides også målrettet børn. Dinosaur-udstilllingen var simpelthen fantastisk. Enorme skeletter, animationer, lyde. Også størrelsen af en blåhval var imponerende, ligesom vi blev klogere på alle de forskellige slags elefanter, der har levet frem til nu.

Museet huser også en stor afdeling med mineraler og bl.a. et jordskælvsrum, men vi kunne slet ikke nå det hele.

Vi fik lidt forfriskninger i cafeen og satte så kursen mod en tur med en London-dobbeltdækker. Vi trængte til at sidde lidt og se de ting, ”man” skal se. Vejret var perfekt og på toppen af bussen så vi Downing Street 10, Buckingham Palace, Trafalgar Square, Big Ben, House of Parliament og alle de andre spektakulære London sights.

Vores aftensmad blev indtaget på den sjove sushi-restaurant YO, hvor små tallerkener sushi kører rundt på et bånd og man tager dem, man har lyst til. Tallerknerne har forskellige farver og til sidst tæller man tallerkner sammen og betaler. Et superhit for den 11-årige.

Dagen sluttede med et brag af en musical. Thriller var en musikalsk rejse gennem Michael Jacksons liv lige fra Jackson 5 til han seneste produktioner. Artisterne var engagerede, sang fantastisk og dansede som en drøm. Det var umuligt at sidde stille og aftenen mindede mere om en koncert end en musical. I hvert fald fik vi både danset og sunget, så vi blev helt hæse. Segnefærdige af træthed og med ømme fødder faldt vi om på hotellet og sov med det samme.

Et break i parken
Fredag morgen stod vi endnu engang klar ved et museum. I dag imponerende British Museum, hvor især den ægyptiske afdeling med mumierne var på vores favoritliste, men også museets Rosetta sten, der var den sten, der viste sig at være nøglen til at tyde hieroglyfferne og frisen fra Parthenon templet fik vi set. Man kan tilbringe en uge alene på British Museum. Rent arkitektonisk er det bare så smukt og storslået. En kop kaffe i den enorme hal med glastaget, der omkranser læsesalen er alene en oplevelse værd, ligesom en tur i butikken var et must.

Vejret var fantastisk og vi snuppede en sandwich i en af de mange rigtig gode kædebutikker, der tilbyder frisksmurt og sund mad på hvert gadehjørne. En grøn park er der næsten også altid i nærheden i London og vi satte os ned, smed sko og strømper og En tur i London Eyenød en stille middagspause.

Herefter stod den på shopping. Mathias havde ønsket sig at komme i verdens største legetøjsforretning Hamleys og her tilbragte vi i hvert fald en time på de syv etager, hvor der er masser af underholdning og det er svært at komme ud uden noget. En pause på hotellet før vi satte kursen mod Covent Garden, hvor der var fuldt hus, gademusikanter, og show inden vi atter tumlede trætte om i Camden.

Næste dag startede ved London Eye – det enorme pariserhjul, der tog os 30 minutter og 135 meter op over London. Næsten lige så stor en oplevelse var den 4D-film man ser inden.

Så slentrede vi langs Themsen og så masser af gøglere og sjov underholdning, bl.a. verdens mest piercede kvinde, som vi kendte fra Guiness Rekordbog. Tog toget til Brixton, som er Londons Vestindiske kvarter. Her var der caribisk stemning, masser af musik, markeder med alt muligt og umuligt. Endnu et break i en park før vi om aftenen mødtes med danske venner til en drink inden vi satte kursen mod legendariske Brick Lane, indvandrergaden, hvor man kan møde mellemøsten midt i Europa. Her slentrede, snakkede og indsnusede vi alle indtrykkene og fandt en cubansk restaurant til middag.

Hyggelig gadegøglSidste dag i London tog vi til Camden Market, hvor vi købte et par sjove gadgets, bl.a. snørrebånd med stjerner på, kæmpe sæbeboblepustere og andet gøgl. Fandt bl.a. en helt kæmpe butik med rumudstyr! Transport er så enkel i London, the tube kører bare og hurtigt blev det den 11-åriges opgave at finde ud af, hvordan vi kom med tuben til der, hvor vi nu skulle hen. En opgave han synes var sjov og som blev løst til UG.

Og sådan er London – på fire dage havde vi set nogle af verdens smukkeste museer, nydt stemningen og gadelivet, spist på fire forskelllige etniske restauranter og simpelthen suget hele verden til os. Vi kommer igen!

Trine Baadsgaard
Sjovforbørn.dk
Juni 2010

Jeres kommentarer

I dette forum er I velkomne til at skrive kommentarer til artiklen.

Linda 30. juni 2010 kl. 23:36
4 hæsblæsende dage i London
Hej Trine

det lyder til at have været en super dejlig tur i har været på :)