Velkommen gæst Bliv medlem Glemt password?

Vis alle artikler

Store naturoplevelser i Nationalpark Thy

Tag familien med i sommerhus i Nationalpark Thy og udforsk det omfattende net af flotte vandreruter. Nationalparken strækker sig fra Agger Tange i syd til Hanstholm i nord og består af strand, klitter og plantager. Her er naturoplevelser til mange ferier for familier med både store og små børn.

Solen har skinnet fra en skyfri himmel hele vejen fra vi forlod vores hjem i Aarhus og til vi nu triller ind i det sommerhusområde i udkanten af Vorupør, hvor vi skal tilbringe påsken. Vores familie består af mor, far og vores datter Anna på godt 1 år. At feriedestinationen er blevet Nationalpark Thy ved Vesterhavet, skyldes primært det eksotiske i at besøge en Nationalpark, og så forældrenes ønske om familieoplevelser i naturen. Og vi får alle forventninger til naturoplevelser opfyldt i løbet af de fem dage vi tilbringer her i Danmarks første Nationalpark.

Jeg har allerede hjemmefra samlet en bunke vandretursfoldere op på biblioteket. De kan også downloades på Nationalparkens hjemmeside (http://www.danmarksnationalparker.dk), og er meget overskuelige.

Naturlegepladser, lejrpladser og parkeringspladser er tydeligt mærket, så det er nemt at planlægge en tur som tilfredsstiller alle i familien. Der er vandreture til mange ugers ferie, så det svære er at vælge, hvilke ruter og områder vi skal besøge i løbet af den korte ferie. Vi vælger at starte længst mod nord, og bevæge os mod syd i løbet af ferien.

Har man ikke lyst til at bruge hele sin ferie på at vandre, er der flere andre gode muligheder i nationalparken. Der findes en række naturlegepladser, som er beskrevet på siden http://www.visitthy.dk/skovlegepladser.htm. Nogle steder er der picnic-område i tilknytning til legepladsen, så man kan gøre legepladsen til et udflugtsmål med madkurv, og hvad der ellers hører til.

Man kan selvfølgelig også bevæge sig rundt i området på mange andre spændende måder: Der er gode cykelruter, og mulighed for at tage på tur med overnatning, hvis man er frisk på at køre med oppakning. Der er også særlige ridestier, og mulighed for at leje heste flere steder. Om sommeren arrangeres der sejlture med træskib fra Thisted Havn, hvor man kan nyde naturen fra søsiden.
I det følgende beskrives fire forslag til vandreture, som vi havde rigtig stor fornøjelse med i påsken 2012. Jeg håber de vil inspirere til at snøre skoene og komme af sted.

Hanstholm Vildtreservat
Den første dag kører vi op til Hanstholm Vildtreservat, hvor vi vil gå en tur ved Nors Sø. Da vi kommer frem regner og blæser det, så vi vælger en kort rute, og holder ikke mange hvil, før vi er tilbage ved bilen. Det er ikke lige som vi drømte om, men vi har da været ude i terrænet, og kan velfortjent nyde eftermiddagskaffen i bilen.

Vi vender næsen tilbage mod Vorupør, og glæder os over, at jo nærmere vi kommer, des bedre bliver vejret. Da vi ruller ind i byen titter solen frem, så vi bestemmer os for at gå en tur ned på havnen og ud på molen. Det er vi ikke de eneste, der har besluttet: Det vrimler med isspisende turister, da vi kommer ned på havnen, på trods af at det er under ti grader. Men solen er kommet frem og de små fiskekuttere ligger billedskønt på stranden læsset med farverige flag og fiskenet. Jeg tager kameraet frem og tager et par fine billeder af Anna i bærestolen på ryggen af far med havet, molen og fiskekutterne i baggrunden.

Stenbjerg Landingsplads
Næste dag viser vejret sig fra en pænere side. Vi starter dagens tur fra sommerhuset, og går langs kysten sydpå til Stenbjerg Landingsplads. Undervejs kommer vi forbi nogle indhegninger med heste, som Anna begejstret fodrer med lidt græs og klapper på mulen. Det er de små uventede oplevelser, der tæller når man er på vandretur med børn.

Langs kysten blæser det rigtig koldt, så vi går godt til, og er glade for at have Anna i bærestolen, så hun ikke stikker af ud i bølgerne.

Efter en halv times tid er vi fremme ved Stenbjerg Landingsplads. Her ligger nogle maleriske små redskabshuse helt ned til stranden og en flot gammel redningsstation lidt længere oppe mod landsbyen Stenbjerg.

Vi er blevet godt gennemblæste og kolde af turen, så vi bliver glade, da vi opdager et lille nationalpark informationscenter, hvor vi kan gå ind i læ og varme os på en kop te. (Se mere om centret her: http://www.danmarksnationalparker.dk/Temacenter/). Vi bliver modtaget af en venlig dame, som ivrigt fortæller os om områdets muligheder, og venligt giver os lov til at give Anna en bolle fra madpakken.  Hun tilbyder tilmed at køre os hjem, men vi takker pænt nej for det gavmilde tilbud og begiver os ud i vinden med retning mod sommerhuset. Magen til gæstfrihed skal man lede længe efter.

Tvorup Klitplantage
Tredje eftermiddag kører vi 10 minutter nordpå til Tvorup Klitplantage, og begiver os ud på det, der skal blive feriens flotteste tur. Vi har udvalgt en rute som går ”fra klittop til klittop” og kræver ”god kondition” ifølge brochuren. Solen skinner fra en knaldblå himmel med små hvide skyer, og så snart vi har lagt parkeringspladsen bag os, befinder vi os i et helt unikt landskab af små krogede træer, klitter med sand og krat og havets dybblå overflade, der skiftevis forsvinder og dukker op igen, alt efter om vi er på en top eller i en dal.

Efter en times tid ankommer vi til Bøgsted Rende. Et fint lille picnic-område, hvor vi nyder vores medbragte mad ved et borde-bænkesæt i solen. Derefter går turen tilbage over nye klit-toppe, og næsten tilbage ved bilen åbner landskabet sig op til søen Grubevande. I løbet af få timer har vi oplevet så meget forskelligt natur, at vi er fuldstændigt mætte af indtryk, da vi kører tilbage til sommerhuset.

Lodbjerg Fyr
På vores sidste dag kører vi mod parkens sydligste del. Denne dag skal vi i højden. Vi vil nyde udsigten fra Lodbjerg Fyr og det nærtliggende udsigtspunkt Penbjerg.  Vi parkerer ved fyret og begiver os først ud til Penbjerg langs en mærket rute i klitterne. Det viser sig at være noget af en opgave at bestige det lille bjerg, for stien består af løst sand. Hver gang man tager et skridt op, glider man to tilbage. Det lykkes dog at komme op til toppen, og herfra er udsigten storslået: Det blå hav og det gule sand så langt øjet rækker.

På vej tilbage til fyret følger vi den gamle redningsvej, som også er tydeligt mærket. Vi betaler en tier for at komme op i fyret og arbejder os op ad vindeltrappen, til vi når en lille smal dør, som vi må kante os ud af. Her ved toppen af fyret bliver vi blæst godt igennem, mens vi går hele vejen rundt for at få 360 graders panoramaudsigt med hjem på nethinden.

Det er en fin afslutning på et par gode påskedage i Thy. Vi kan bestemt anbefale et besøg i Nationalparken, hvis man er til flotte naturoplevelser, som samtidig er let tilgængelige.

Muligheder for overnatning
Der er overnatning i alle prisklasser i Nationalparken. Vi valgte den dyre men komfortable løsning, at leje et sommerhus gennem et af de mange bureauer. Vi gav 2500 kr. for 5 dage i et sommerhus ved Vorupør, som ligger nogenlunde midt i Nationalparken.

Vil man billigere af sted, er der flere campingpladser i området, hvor man kan overnatte i eget telt eller campingvogn. Hos Strandgaardens Camping i Vorupør koster en overnatning 70 kr. for voksne og 30 kr. for børn plus et pladsgebyr på 20 kr. og strøm efter forbrug.

Endelig er der primitive lejrpladser, hvor man kan overnatte gratis i shelter eller telt. Flere af dem skal man vandre eller cykle til, og nogle steder skal man selv have vand med, så det kræver lidt ekstra forberedelse – til gengæld kommer man virkelig tæt på naturen. På nationalparkens hjemmeside findes en fin oversigt over mulighederne for overnatning. Se her: http://www.danmarksnationalparker.dk/Thy/Planlaeg/Overnatning/

Sara Springborg
Skribent Sjovforbørn.dk
Maj 2012

Din kommentar til artiklen?

Har du en kommentar eller en god ide, du har lyst til at dele med andre?

Navn:

Din kommentar:

Informationer

Find meget mere information om mulighederne i Nationalparken her: www.danmarksnationalparker.dk/Thy/